Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego, a kto może znaleźć pracę w PKP?

 

Koniec roku to dobry moment na snucie planów, także tych dotyczących kariery zawodowej. Osoby marzące o zostaniu rzecznikiem prasowym, pracy na kolei lub w charakterze kontrolera ruchu lotniczego, znajdą wiele praktycznych wskazówek na platformie edukacyjnej Akademia Zarządzania i Rozwoju (azir.edu.pl), w wypowiedziach znanych przedstawicieli tych zawodów.

Jak wygląda praca kontrolera ruchu lotniczego? – Naszym podstawowym zadaniem jest oczywiście zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Odbywa się to na zasadzie, że my cały czas projektujemy sobie to, co się wydarzy w przyszłości, na 10 do 15 minut do przodu. Czyli my jak gdyby układamy sobie te puzzelki, które są w powietrzu i tworzymy sytuację, która ma się wydarzyć za 10-15 minut – mówi Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w filmie opublikowanym na platformie AZiR: https://azir.edu.pl/wyklad/prezes-pazp-kontroler-ruchu-lotniczego-musi-miec-4-rozwiazania-na-kazda-sytuacje/

– Zawsze na każdą sytuację musimy mieć mniej więcej 4 rozwiązania i gdzieś z tyłu piąte, awaryjne, gdyby coś nie wyszło – wyjaśnia. Standardowo kontroler ruchu lotniczego ma „na  łączności” aż 14-20 samolotów jednocześnie! A jakie predyspozycje powinien mieć kandydat na takie stanowisko? – Zawsze powtarzam, że tu nie trzeba być Albertem Einsteinem, bo nie można „przekombinowywać” określonych sytuacji. Natomiast trzeba mieć podstawową umiejętność: przede wszystkim logicznego myślenia i łączenia kilku faktów naraz, a także podzielność uwagi – podkreśla prezes PAŻP. Jak dodaje, w kontroli ruchu lotniczego pracuje coraz więcej kobiet: https://azir.edu.pl/wyklad/praca-w-kontroli-lotow-takze-dla-kobiet/

Podobnie jest w PKP. – Coraz więcej kobiet pracuje na kolei, chociażby na stanowiskach maszynistów mamy 61 pań. Jak widać, stajemy się coraz bardziej otwarci – mówi Katarzyna Kucharek, prezes zarządu Fundacji Grupy PKP. Polskie Koleje Państwowe to jednak coś więcej niż tylko środek transportu. – Na kolei nie tylko prowadzimy pociągi. Mamy biura, które zajmują się kadrami, biura prawne, księgowe itd. Każdy może odnaleźć obszar, który szczególnie go interesuje – przekonuje. Współpraca z PKP to także tworzenie rozkładów jazdy, prace inwestycyjne, przy nieruchomościach. Swoje miejsce znajdą tam także inżynierowie, technicy czy informatycy. Więcej w wypowiedzi Katarzyny Kucharek: https://azir.edu.pl/wyklad/coraz-wiecej-kobiet-w-pkp-nie-tylko-maszynistek/

O swojej pracy opowiedziała AZiR również Agnieszka Sobucka, menedżer ds. komunikacji i PR, rzecznik prasowy Emitel S.A., firmy będącej największym operatorem naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej w Polsce. – Praca rzecznika prasowego to nie tylko współpraca z mediami. Tak naprawdę w tej chwili rzecznicy muszą być wielozadaniowi, ponieważ tego się od nich wymaga. Dziś to m.in. kontakty z mediami, redagowanie różnego rodzaju informacji prasowych, przygotowywanie informacji na stronę, aktywne działanie w mediach społecznościowych, ale też i komunikacja do pracowników – zaznacza Sobucka. Radzi również, co powinien zrobić rzecznik, gdy nie zna odpowiedzi na jakieś pytanie i zdradza, co jej daje największą satysfakcję z pracy w tym zawodzie: https://azir.edu.pl/wyklad/czy-rzecznik-moze-klamac-o-tajnikach-pracy-rzecznika-prasowego/

Na platformie AZiR zamieszczane są filmy z wypowiedziami ludzi sukcesu: znanych menedżerów, przedstawicieli nauki, kultury i sztuki. Opowiadają oni o swoich studiach, radzą, jaki kierunek wybrać i jak rozpocząć biznes, a także dzielą się refleksjami dotyczącymi swojej kariery. Nagrane specjalnie dla AZiR filmy można oglądać bezpłatnie. Partnerem strategicznym Akademii Zarządzania i Rozwoju jest Żabka Polska, a partnerem – Program Kariera, tworzony przez Polską Radę Biznesu.